top of page
  • Forfatterens bildeVibeke

Brussel - et mekka for matelskere

Oppdatert: 25. okt. 2020

Jeg har alltid forbundet Brussel med Grand Place, EU-hovedkvarteret og selvfølgelig den lille statuen Manneken Pis, men etter mitt nylige besøk er det to ting til jeg kommer til å forbinde med Brussel – sjokolade og vafler. Aldri før har jeg sett så mange sjokoladebutikker og vaffelboder, de var overalt. Brussel må være et mekka for søtmonser.

En vinterdag i januar tok vi en liten helgetur til Brussel. Hovedmålet var å spise på den kjente restauranten Comme Chez Soi, http://www.commechezsoi.be/en-us/Welcome, med hele to Michelin-stjerner, utropt av Hellstrøm til en av Europas beste restauranter. Det tenkte vi var god nok grunn til å legge årets gourmettur til Brussel. I det hele tatt er det mange gode restauranter i Brussel som er blant de byen i verden med størst tetthet av restauranter med Michelin stjerner.

Det er veldig lenge siden jeg var i Brussel for første gang, og da bare en kort jobbtur. Likevel sitter inntrykket av Grand Place sterkt, det var rett og slett overveldende. Når jeg nok en gang kom inn på plassen var ikke inntrykket noe mindre overveldende, dette må i mine øyne være verdens vakreste plass, med sine overdådige fasader i intrikate mønster, skulpturer og gull som skinner i solen. Plassen er like vakker om kvelden med alle lysene – se selv!

Grand Place slik den ser ut i dag kan dateres tilbake til 1695. Plassen ble da gjenoppbygd etter at franske soldater la den i ruiner. Bygningene som omkranser plassen er en blanding av barokk, gotisk og Louis XIV-stil. Rådhuset ble bygd mellom 1402-1455 og den eldste kjente betegnelsen om dette stedet skal hvis være helt tilbake til 1174.

Brussel er en nokså liten by med i underkant av 200.000 innbyggere, men stedet har en lang historie og ble for første gang nevnt på 900-tallet.

Vi hadde en førsteklasses utsikt over Grand Place fra hotellet vårt Le Quinze. Fra vinduet på rommet kunne vi observere plassen i det stille morgenlyset før turistene inntok plassen og om kvelden når lysene fra vinduene glitret som juveler. Midt på dagen var plassen stappfull av turister, men utover ettermiddagen, kvelden og tidlig morgen var det ganske stille. Le Quinze er det eneste hotellet som ligger på selve plassen. Et spesielt hotell, men veldig bra. Mer om det nedenfor.

Spasertur i Brussel

Brussel er en hyggelig by å spasere i. Rundt Grand Place finner du små gater med restauranter og butikker og det er ikke mange minuttene å spasere bort til den kjente fontenen med bronsestatuen Manneken Pis fra 1618/19. Jeg visste at statuen var liten, men ikke så liten! Jeg ble nesten litt skuffet. Det som var moro var å se hvordan Manneken Pis hver dag fikk på seg nye kostymer og med hvilke seremonier dette skjedde. Du kan lese om når dette kostymeskifte skjer på oppslag på gjerdet rundt fontenen.

Det er også verdt å få med seg den gotiske katedralen St. Michel som er berømt for sine glassmalerier. De er helt ubeskrivelige vakre så du får dra selv å se de Ønsker du å lese mer om katedralen kan du lese på wikipedia.

Vi spaserte opp på høydene til slottet og ruslet gjennom parken og bort til EU hovedkvarteret, ca 30 min spasertur fra Grand Place. Det var morsomt å se EU-kommisjonens hovedkvarter, men vakkert var det ikke! Forøvrig er det et hyggelig område med en stor park.

Ved slottet ligger flere museer og vi besøkte Magritte Museum som huser verdens største samling av arbeidet til den Belgiske surrealistmaleren René Magritte(1898 – 1967). Du har muligens sett bildene hans; en mann med bowling hatt og et eple i ansiktet eller en fugl? En flott utstilling som du bør se .

I samme område finner du også musikkmuseet. Vi var ikke innom her men bygningen den Old England Department store fra 1899 i Art Nouveau stil er i seg selv et syn.

Du må selvfølgelig dra innom Les Galeries Royales Saint-Hubert, en av Europas eldste shopping arkader, som ble innviet i 1847. Her ligger luksuriøse butikker, kafeer og restauranter på rekke og rad og ikke minst et utall av sjokoladebutikker; den ene flottere enn den andre. Her ligger også sjokoladebutikken over alle sjokoladebutikker, Mary’s, som er hoffleverandør til det Belgiske kongehuset. Les Galeries Royales ligger 5 minutter fra Grand Place.

En helgetur til Brussel er absolutt å anbefale. Det går direktefly fra Oslo og det er nok å se til å ha en hyggelig og opplevelsesrik helg. Ikke minst er det masse god mat og drikke. Så ta en tur!

Hvor kan du spise?

Brussel er å betegne som en gourmetby. Dette er den byen i verden med størst tetthet av restauranter med Michelin stjerner, har jeg blitt fortalt. Vi smakte på himmelske vafler med mørk varm sjokolade fra boden til Maison Dandoy. Vi kjøpte sjokolade i konfektbutikken Mary’s som sies å være den beste av alle sjokoladene, økologiske og håndlaget. Vi spiste moules-frites, (blåskjell med pommes frites), en annen Belgisk spesialitet. For ikke å snakke om Comme Chez Soi, med to stjerner i Michelin guiden.

I følge Hellstrøm, igjen og Laurence, vertinne på Comme Chez Soi, får du den beste moules frites, på Aux Armes de Bruxelles, Vi rakk ikke å spise her, men gikk forbi og den så stilig og hyggelig ut. Vi spiste vår moules fritte i en av de hyggelige restaurantene på Grand Place.

Sjokolade butikken Mary’s startet i 1919 og regnes for en av de aller beste sjokoladebutikkene og som fortsatt er håndlagede og bruker kun naturlige ingredienser. Å komme inn i butikken var som å komme tilbake til 20-tallet da butikken ble åpnet, med smilende damer bak disken. Sjokoladene ble så vakkert innpakket at det var verdt en tur i seg selv for å få de fine boksene.

Hos Maison Dandoy, serveres de beste og mest luftige vafler jeg noen gang har smakt. Maison Dandoiy har flere utsalg rundt i Brussel, men vi kjøpe vaflene fra en bod i en av sidegatene til Grand Place. Det var konstant lang kø her så vi forstod at disse vaflene nok var gode og det var de!

Hvor kan du bo?

Vi valgte å bo på hotellet Le Quinze som ligger i et av husene som omkranser Grand Place. Fra rommet hadde vi en førsteklasses utsikt over plassen. Det var bare en liten resepsjon, nærmest bare en disk hvor vi fikk nøkler og betalte. Ellers var det ingen andre fasiliteter utenom rommet. Rommet vi hadde var en stor suite, men det var ikke dyrt og resepsjonisten var meget hjelpsom. På bildet under er vinduet til rommet vårt de runde vinduet helt øverst til høyre.

Frokosten ble servert i en av de hyggelige restaurantene som ligger på plassen. Her ble det servert meget god kaffe og juice, varme croissants, omelett og det du ellers måtte ønske deg. En koselig start på dagen, med fyr på peisen. Et meget bra hotell, men litt utradisjonelt.

Manneken Pis legende og tradisjon (Wikipedia)

Det er mange legender om Manneken Pis, men den mest kjente er om den 2-år gamle lorden som i 1142 rett før et stort salg ble satt i en kurv, heist opp i et tre og derfra pisset på fienden så de tapte slaget og ødeleggelsen av Brussel ble på forhindret.

Skikken med å kle Manneken Pis i ulike kostymer strekker seg helt tilbake til 1700-tallet og det finnes i dag fire drakter fra 1756. Men, det var først på 1900-tallet at denne tradisjonen virkelig tok av og i dag finnes nesten 1000 drakter som du kan se i bymuseet på Grand Place. Hvert år blir det sent inn hundre-vis av drakter for vurdering, men bare et fåtall blir godkjent til å bekle Manneken Pis.