top of page
  • Forfatterens bildeVibeke

Jakten på Mt Fuji

Oppdatert: 27. des. 2023

Mt Fuji, Fujisan, er et av verdens mest kjente og fotograferte fjell. Selvfølgelig ønsket vi å se dette fjellet når vi var i Japan . Det er ikke lett å få sett toppen av fjellet, det er et lunefullt fjell og ofte innhyllet i skyer og tåke. I flere guidebøker jeg har lest står det "consider yourselves lucky if you are able to see Mt Fuji! Så, vi ønsket å prøve lykken.

Vi bestemte oss for å dra et par netter til Hakone hvor det skal være bra å se fjellet hvis været er klart. Vi ble advart at været i Hakone veldig ofte er dårlig, men vi tok sjansen. Hakone ligger ikke så langt fra Tokyo og er et populært utfluktssted for Japanerne.

Etter tre netter i Tokyo drog vi en regnfull morgen med bil på jakt etter Fujisan. Det var faktisk slik det føltes. Guiden sjekket den detaljerte værmeldingen for alle utkikksstedene for å se hvor vi kunne se Fujisan. Det er nemlig slik at selv om det er tåke et sted så kan det være fint å se fjellet et annet sted. Guiden vår var også gift med en meteorolog, så dette med vær og værstasjoner var noe hun kunne.

Første stopp på turen var ved sjøen Kawaguchi-ko. Dette skal være et av de beste stedene å se fjellet og det er en vakker park her.. Du kan også komme hit enkelt med tog eller buss fra Tokyo.

som dere ser ingen Fujisan her, men parken var flott med nydelige blomster..

Neste stopp var "Bell of Maiden" utkikkspost. Vi klatret opp en bratt sti til nok en flott utkikkspost, men ingen Fujisan her heller.

Kalde og slitne etter jakten spiste vi lunsj på et veldig hyggelig og spesielt sted. Her satt vi på puter rundt et åpent ildsted og grillet vi vår egen mat. Det var godt å sitte ned og få igjen varmen, litt deprimert over at vi ikke hadde fått sett fjellet vi var kommet for, men i morgen er nok en dag.

Det var på tiden å dra til royakanen, japansk vertshus, vi skulle overnatte på. Hakone Kowakien Ten-zu, et flott sted med noen deilige onser.

Før guiden forlot oss mente hun at det var stor sannsynlighet for at det ble sol dagen etter og at den første snøen hadde lagt seg på Fujisan. Vi las oss forventningsfulle til hva neste dag ville bringe.

Vi våknet til strålende sol og etter et bad i onsen og en deilig frokost kjører vi for å se Fujisan. Vi kjører mot Ashi sjøen og plutselig mellom trærne ser vi fjellet. Det var helt overveldende vakkert med årets første snø på toppen. Det var mye større enn jeg hadde trodd og enda vakrere. Det er virkelig et unikt fjell.

Men det var ingen enkel affære å få bilde av fjellet. Det gikk bare sekunder fra når du så det hele helt klart og til skyene veltet inn og dekket toppen for så å klarne opp igjen. Vi kjørte i full fart mellom ulike utsiktspunkter, guiden med væreoversikten og sjåføren med en hard fot på pedalen. Det ble nesten som å jakte på leopard (med fotoapparat) på safari.

Vi tok turen til Lake Ashi og fikk oss en fin båttur. Lake Ashi ligger omkranset av skogkledde fjell og høstfargene var så vidt startet. Her fikk vi igjen noen flotte glimt av Fujisan.

Hakone helligdommen, ligger ved Lake Ashi, og fra sjøen kan du se dens Tori Gate. Selve helligdommen ligger gjemt inne i skogen bak. Denne helligdommen kan datere sin historie tilbake til Nara perioden, 757. og var et viktig stoppested på veien mellom Kyoto og Hakone. 1667 ble nåværende Hakone helligdommen bygget.

Utenfor Hakone helligdommen er en liten fontene av den nihodede dragen som levde på bunnen av Lake Ashi og som presten Mangan klarte å pasifisere.

Turister sitter å venter ved Lake Ashi i håp om å få se Mt Fuji, dessverre lå toppen nå godt gjemt bak skyene, men det var mye annet å se på. Til slutt gikk vi å spise lunsj på et hyggelig bakeri.

Siste etappe denne dagen var å ta taubanen opp til Mt Komagataka, nok et Fujisan utkikkspunkt, og for siste gang fikk vi se toppen. Det virket enda mer enorm her oppe fra., se selv.

Mt Fuji, Japans høyeste fjell på 7776 m, er en aktiv vulkan og hadde sitt siste utbrudd i 1707 Fujisan er også et hellig fjell for de som følger shinto troen, noe de fleste japanere gjør. Det regnes som en pilegrimsreise å klatre opp på Fujisan noe du kan gjøre sommerstid.

Hvor kan du bo?

Vi bodde på royakan: Hakone Kowakien Ten-zu. Et moderne hotell holdt i den rene klassiske japanske stilen. Det var to store flotte onser her; en for kvinner og en for menn, med utsikt over dalen. Rommet var nydelig med eget badekar på balkongen og maten var veldig god..

Royakan Hakone Ginye: Dette ser ut til å være en veldig fint sted og vi skulle opprinnelig bo her, men det ble fullt i bestillingsprosessen.

Royakan Gora Kadan Utvilsomt beste royakan i Hakone, muligens i Japan, prisen er deretter

Hvordan kommer du hit?

Det kan ta tog og buss til The Fifth Sation, ved innsjøen Kawaguchi-ko. Det beste og enkleste stedet å se Fujisan.

Du kan også komme med tog til Royakanen. Hakone Kowakien Ten-zu. Ønsker du å gjøre samme rundtur som vi gjorde, som var en fin tur, kan du enten leie bil eller sjåfør og guide som vi gjorde. Det ser enkelt ut å kjøre i Japan, fine veier og lite trafikk, men de kjører på venstre side av veien som i England.

Les historien om hvordan Mt Fuji ble en vulkan: https://www.japan-talk.com/jt/new/tale-of-the-bamboo-cutter.